Igår söndag var det dags för körgruppen Ornina att presentera ”Ett oväntat möte på Estrad Södertälje” en konsert i dialogen tecken.
Körgruppen Ornina hade tränat i ett par månader för att presentera en konsert med klassisk arabisk musik ympad med en Svensk/Arabisk sång specialt komponerad av George Hayrabedian och sjöngs för första gången. Dikten var tagen ur ”Sånger av Miyar från Damaskus” skriven av vår stora poet Adonis och översatt av Ingemar och Mikaela Leckius med Hesham Bahari och utgiven av Alhambra förlag.
Kl. var 18 och fortfarande var många som kom och ville köpa en biljett och komma in.Så starten fick skjutas till 18.10.
Kl. 18.10 öppnades ridån och en musikgrupp bestående Paulo vid trumma, Rober vid Raq, Sinan vid trumma, Emad vid Cittra, Jack vid luta, Fadi vid violin, Mkryan vid Chello, Nasif vid Guitar och Gabi Masso vid orgen.
Maestro George Hayrabedian och kompositören Gabi Masso förklarade för publiken innehållet i programmet och vad sångerna skulle innehålla samt vilken musikskala de gick efter.
Första numret på föreställningen var musikstycket ”Zenobia” komponerad av Gabi Masso. När stycket var slut drogs ridån igen och när den öppnades igen var Ornina gruppens medlemmar på scenen, strax efter kom Maestron och solisten Pascal in.
Gruppen började med den klassiska ”Dor” av skalan Ajam (Major på svenska) Il Albi Mal Lilljamal (Hjärtat tenderade till skönheten) en lång och svår ”Dor” med sketch mellan gruppen och solisten.
Därefter följde ”Kodoud” folkmusik med sånger som Zourouni (besök mig en gång om året), Tilet Ya Mahla (Hon kom ut, en skönhet som solen), Al Lala o Lala () och Talaa Min Bet Abouha (Gående från pappas hus till grannens).
Efter en välbehövlig paus för att smälta intrycken och mingla presenterade av det andra musikstycket Ornina, komponerad av Gabi Masso om en lekfull dansare i Ashtars tempel från den Syriska Mytologin.
Därefter kom Ornina gruppen in och började med sången Bön, en dikt av Adonis specialkomponerad av George Hayrabedian.
Programmet fortsatt med Yalli Tishki Mil Hawa av skalan Baiat (Du som klagar över kärleken), följt av ett batteri av folkmusik Awal Ishret (mitt första umgänge med min älskling), Mani Ya Hbaieb (Bevare dig, varför ska jag lukta på alla blommor när jag har min kära), Zawalef (Du m polisonger), Aman Ya Galbi (O mitt hjätrta) och Ala Dalona (den gullige).
Av samtalen efter och de mail och telefonsamtal jag har fått var publiken mycket glad att lyssna på en konsert av tung musik, väl ordnad med engagerad publik på en mycket lämplig och fin sal som Estrad.
På söndag är det dags att uppträda igen, men nu på STALLET i Stockholm www.stallet.st
VÄLKOMNA !